ΦΥΣΙΚΗ ΔΟΜΗΣΗ, ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

αναδημοσίεση από https://www.efsyn.gr/oikonomia/gia-kalo/204682_fysiki-domisi-kalliergeies-kai-enallaktiki-mathisi

Ποιες είναι οι «Σταγόνες», η ΚΟΙΝΣΕΠ που έχουν συστήσει 9 νέοι άνθρωποι που εδώ και 8 χρόνια αποφάσισαν να ζήσουν και να εργαστούν κοντά στη φύση, στην κοινότητα Βλαχιά της Βόρειας Εύβοιας; Δύσκολα περιγράφεται με δυο λόγια η ιδιότητα των «Σταγόνων», καθώς, όπως ομολογεί ο Νίκος Κοντονίκας, ένας από τους συνεταιριστές «για μας η ΚΟΙΝΣΕΠ είναι μια ωραία ομπρέλα που μας δίνει νομική υπόσταση για να κάνουμε όλα αυτά τα πράγματα που αγαπάμε».
Το σίγουρο είναι ότι όλα όσα κάνουν, είτε είναι ο φυσικός χυμός ροδιού, που καλλιεργείται και συσκευάζεται επί τόπου, χωρίς συντηρητικά, και άλλες καλλιέργειες, είτε η φυσική δόμηση, από αχυρόμπαλες, πηλό, ξύλο και πέτρα, είτε τα σεμινάρια και τα εργαστήρια του Δημοκρατικού Σχολείου και της Ευέλικτης Μάθησης, τα κάνουν καλά, ακριβώς επειδή τα αγαπάνε.
Η «Εφ.Συν.» πρωτογνώρισε τις «Σταγόνες» σε μία από τις εκθέσεις «Παράγω - Επιχειρώ Κοινωνικά» στο μετρό του Συντάγματος, γεύτηκε τον χυμό τους στο «Μποστάνι», στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης –ένα από τα πολλά σημεία όπου διατίθεται στην Αθήνα–, έμαθε την ιστορία τους στην πανελλαδική συνάντηση συνεργατικών εγχειρημάτων στη Γεωπονική Σχολή.
Σταγόνες για τη φυσική Δόμηση: Κουζίνα από cob - 
μέθοδος δόμησης από φυσικά υλικά (πηλός, χώμα, άχυρο κ.λπ.)
Αυτό που κάνει εντύπωση σε όποιον έρχεται σε επαφή με τα μέλη των «Σταγόνων», είναι ότι «το εννοούν». Δεν κάνουν κάτι από μόδα ή ευκαιριακά, ούτε επέστρεψαν στη φύση, αφήνοντας όλες και όλοι τους δουλειές και ζωές στα αστικά κέντρα για να αποδείξουν κάτι στον εαυτό τους και στους άλλους. Εχουν κάνει τρόπο ζωής αυτά που πιστεύουν, εφαρμόζοντας ιδέες που οι περισσότεροι βλέπουμε με συμπάθεια, αλλά διστάζουμε να τις ακολουθήσουμε, με τον φόβο ότι είναι ουτοπικές.
«Από το 2012 βρεθήκαμε στην Εύβοια ο καθένας για δικούς του λόγους. Ασχολιόντουσαν κάποιοι από μας με τη φυσική δόμηση. Βρέθηκε ένα κομμάτι γης. Φτιάξανε τα σπίτια τους. Φτιάξανε και ένα κτήμα με δραστηριότητες εκπαίδευσης και επιμόρφωσης.
Εγώ ήμουν δασεργάτης, ασχολιόμουν με τη συλλογή ρητίνης. Ηταν η ανάγκη να ζήσουμε πιο φυσικά. Να είμαστε στο φυσικό μας περιβάλλον. Στην προσπάθειά μας αυτή συνέβαλλε ο καθένας με το κομμάτι του. Εγώ με καλλιέργειες – ζαρζαβατικά το καλοκαίρι, δενδροκαλλιέργεια με ρόδια τον υπόλοιπο χρόνο. Κι άλλοι βάλανε το 2012 και 2013, αλλά τα παρατήσανε.
Παζάρι των Σταγόνων στην Αγορά της Κυψέλης
Εμείς σε πείσμα των δυσκολιών αποφασίσαμε το 2014 να φτιάξουμε συσκευαστήριο. Βγάλαμε άδειες. Το κάναμε πρότυπο φυσικής δόμησης. Δεν υπάρχει άλλο σε όλη τη χώρα. Κοινό ζήτημα όλων μας είναι όχι απλώς να ζούμε εδώ, αλλά να το κάνουμε βιώσιμο. Δεν είναι όλες οι ΚΟΙΝΣΕΠ βιώσιμες». Με αυτά τα απλά λόγια συνέστησε ο Νίκος τις «Σταγόνες» στην παρουσίαση του εγχειρήματος στη Γεωπονική Σχολή.
«Είμαστε νομικά ΚΟΙΝΣΕΠ. Αλλά στην πράξη είμαστε εργάτες. Συν-εργάτες. Ολοι είμαστε μεγαλωμένοι αλλού. Αθήνα, Καβάλα, Ρόδος... Μόνο μία κοπέλα είναι γέννημα-θρέμμα από την Εύβοια. Ολοι αφήσαμε καλές δουλειές. Εγώ ως κηπουρός έβγαζα 1.500 ευρώ. Στην επαρχία έμαθα να ζω με 200 ευρώ το μήνα. Το οικονομικό είναι σε δεύτερη μοίρα. Είναι το χούι μου να ζω στη φύση. Το κεφάλαιο βρέθηκε από εμάς τους ίδιους», μας λέει για να μας εξηγήσει πώς επεκτάθηκαν οι δραστηριότητες των «Σταγόνων», από τη φυσική δόμηση, στις καλλιέργειες και στην εναλλακτική εκπαίδευση.



«Δεν μπορώ να πω ακόμα αν είμαστε βιώσιμοι ή όχι. Είμαστε όμως αποφασισμένοι. Και όσο πιο αποφασισμένος είσαι, θα πετύχεις αργά ή γρήγορα. Η ζωή της επαρχίας έχει άλλες δυσκολίες και ανταγωνισμό. Ειδικά στο ρόδι πρέπει να ανταγωνιστούμε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, με καθετοποιημένη παραγωγή. Υπάρχει όμως δύναμη, όρεξη, αποφασιστικότητα».
Κυρίως, αν κρίνουμε από τον αυθορμητισμό που διακρίνει τον λόγο των «Σταγόνων», υπάρχει το πνεύμα της παρέας, μια παρέα που δεν μιλάει απλώς για συλλογικότητα, αλλά το κάνει πράξη.

H Στέλλα και ο Αντρέας, μέλη της ΚΟΙΝΣΕΠ Σταγόνες, γονείς και συνιδρυτές - εμψυχωτές του εναλλακτικού σχολείου Ηara-Goe Project
«Χάρα Γκόε», στα ιαπωνικά, είναι «η φωνή της καρδιάς». «Σημαίνει να είσαι ειλικρινής, αυθεντικός», μας εξηγεί ο Αντρέας Παπαχρίστος, μέλος της ΚΟΙΝΣΕΠ «Σταγόνες», που ασχολείται με τα εκπαιδευτικά σεμινάρια. «Ηara-Goe project» είναι ο τίτλος των βιωματικών σεμιναρίων εναλλακτικής μάθησης, για παιδιά και ενηλίκους, που πραγματοποιούνται στο κτήμα των «Σταγόνων» στη Βλαχιά φέτος το καλοκαίρι.
Μία από τις μεθόδους που εφαρμόζουν είναι η ΑLF (Agile Learning Facilitator), όπου δεν υπάρχει δάσκαλος και μαθητής, αλλά ο ενήλικας δρα ως «εμψυχωτής-διευκολυντής» και η μάθηση επιτυγχάνεται με ευέλικτο τρόπο, μέσα από το παιχνίδι.
«Στην Ελλάδα δυστυχώς δεν υπάρχει εναλλακτική πέραν της επίσημης εκπαιδευτικής γραμμής. Ούτε τα παιδιά ούτε οι γονείς έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν κάτι διαφορετικό. Η προσπάθειά μας είναι να φέρουμε τους ανθρώπους σε επαφή με εναλλακτικά μοντέλα εκπαίδευσης αλλά και να ευαισθητοποιήσουμε την πολιτεία πώς να πλησιάσει το περιεχόμενο αυτό», μας λέει ο Αντρέας.
«Αντιμετωπίζουμε τα παιδιά λες και δεν θέλουν να μάθουν πράγματα και τα στουμπώνουμε με γνώσεις που θεωρούμε εμείς σημαντικές. Υποχρεώνουμε τα παιδιά να περνάνε πολλές ώρες καθηλωμένα σε μια καρέκλα, ενώ οι ψυχολογικές και βιολογικές τους ανάγκες είναι εντελώς διαφορετικές.
Παίζοντας ένα ομαδικό άθλημα η κοινωνικοποίηση είναι πιο βαθιά και ουσιαστική από ό,τι με ένα γραπτό τεστ» καταλήγει ο Αντρέας, που δραστηριοποιείται στο Δίκτυο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για τη Δημοκρατική Παιδεία στην Ελλάδα (eudec.gr), σύμπραξη εγχειρημάτων συνεργατικής-δημοκρατικής μάθησης στην κοινότητα, όπου παιδιά και μεγάλοι συναποφασίζουν με δημοκρατικό τρόπο (περισσότερα: haragoeproject.home.blog).






Comments